49-300 Brzeg, ul. Starobrzeska 12

- kolejne dawki powinny być podane w odstępach 2 tygodni
- po osiągnięciu wieku 3-4 miesięcy kot powinien być odrobaczany raz na kwartał

"KOCI KATAR"
Koci katar to zespół wirusowo-bakteryjnych zapaleń górnych dróg oddechowych, w szczególności jamy nosowej, a także spojówek i jamy ustnej. Jest to częsty, nawracający problem młodych zwierząt, zwłaszcza tych, które przebywają w skupiskach. Szczególnie narażone są zwierzęta w schroniskach, hodowlach czy w mieszkaniach, gdzie trzymana jest większa ich liczba, ale także kotów piwnicznych czy bytujących przy śmietnikach.

Przyczyną zespołu chorobowego są wirusy z rodziny herpesvirus i calicivirus  oraz bakterie Bordetella bronchiseptica i Chlamydophila felis.

Jak dochodzi do zakażenia? Przede wszystkim przez kontakt bezpośredni. Zarazki w dużych ilościach znajdują się w wydzielinie z nosa, w worku spojówkowym i w jamie ustnej. Podczas oddychania czy kichania są one rozpylane nawet na odległość 1-2 m. Zakażenie może nastąpić też drogą pośrednią tj. przez brudne klatki, wspólne kuwety, miski, ręce i ubrania osób zajmujących się kotami.

Jak się objawia ta choroba?  Choroba wystąpić może już u kociąt pod koniec okresu ssania czyli w wieku kilku tygodni. Pierwsze objawy to osowiałość, głośne, często napadowe kichanie, osłabiony apetyt i podwyższona temperatura. Po kilku godzinach dołączają kolejne objawy, jak wypływ z worka spojówkowego czy jamy nosowej. W jamie ustnej, głównie na języku pojawić się mogą nadżerki i owrzodzenia.

Jak leczyć? Przede wszystkim nie na własną rękę! Należy udać się do gabinetu weterynaryjnego i zaufać lekarzowi weterynarii. On oceni jaki wymiar ma choroba i ustali plan leczenia. Głównym zadaniem będzie zahamowanie powikłań bakteryjnych oraz przeciw-działanie skutkom odwodnienia.

Czy kota można więc zaszczepić? Na polskim rynku jest już dostępnych kilka szczepionek, które zawierają antygeny herpesvirusa, calicivirusa. Preparaty te zmniejszają ryzyko wystąpienia kociego kataru i łagodzą jego przebieg. Jeśli zdecydujemy się na profilaktykę, lekarz weterynarii ustali dla Twojego kota indywidualny program szczepień, aby możliwie skutecznie uchronić go przed chorobą.

Czy więc nie lepiej odwiedzić gabinet zanim Twój kot zachoruje?